Hemsida till företag

Hemsida till företag

Om du har ett företag idag är en hemsida nästan ett måste för att dina kunder ska kunna kontakta dig och läsa om dina erbjudanden. Dock är det inte så många som faktiskt funderar över vad hemsidan egentligen är till för. Vi menar på att det första steget du bör ta innan du bygger en hemsida för ditt företag är att bestämma ett syfte eller ett mål med hemsidan förutom det uppenbara som att presentera företaget. Ska du sälja en produkt på hemsidan? Vill du att potentiella kunder ska kontakta dig via hemsidan? Det finns många möjligheter och med ett tydligt mål blir det lättare för dig att bestämma hur hemsidan ska fungera för att skapa affärsmöjligheter för dig.

När du har ett tydligt mål med din hemsida är det dags att börja fundera på hur du ska driva trafik till sidan – en hemsida utan besökare är ju inte mycket att ha. Det första du bör göra är att se till att alla dina kunder och andra kontakter känner till att ni har en hemsida så att de kan sprida det vidare. Se också till att trycka adressen på sidan på visitkort och annat material. Se även till att sajten är optimerad för rätt sökord i sökmotorerna. Nästan alla konsumenter letar idag produkter och tjänster via sökmotorer innan de gör ett köp. Om du inte är säker på hur du går tillväga kan du ta hjälp av ett proffs inom sökmotoroptimering – detta är en tjänst som vi på Websoluto erbjuder.

Säg att du lyckas få ett stadigt flöde av besökare till din sajt. Vad händer då? Det gäller att sajten är utformad på ett sätt som stödjer målet. Om du till exempel vill att besökaren ska köpa en produkt på sajten bör det vara mycket tydligt och enkelt att utföra. En kund som besöker din hemsida och utför det du vill innebär en konvertering. Man brukar tala om konverteringsgrad – den andel av dina besökare som gör det du vill att de ska göra.

För att maximera konverteringsgraden finns det ett antal verktyg som gör att du kan analysera din sajt. En bra grundutformning är alltid bra att börja med men det finns alltid rum för förbättringar. Genom att använda t.ex. Google Analytics kan du koppla varje knapptryck och sidvisning på din sida till en statistikmodul som visar en överskådlig bild av hur besökare beter sig på din sajt. Du kan sedan testa dig fram genom att t.ex. flytta runt knappar och ändra sidlayouten för att få en så hög konverteringsgrad som möjligt. Genom att anlita en erfaren webbutvecklare eller webbyrå så kan man få hjälp med att skapa en säljande hemsida med hög konverteringsgrad.

Internet ger väldigt stora möjligheter för dig som företagare men det gäller att använda det på rätt sätt. Vi rekommenderar att du gör en seriös satsning på ditt företags hemsida och lägger ned de resurser som krävs för att få en professionell hemsida som konverterar besökarna. Lycka till med dina satsningar på att göra affärer online och hör av dig till oss om du är intresserad av att få veta mer om vad vi kan hjälpa dig med!

 

Om skribenten

Websoluto är den lilla personliga webbyrån som skriver alla dessa nyheter.

comments powered by Disqus